2021-02-19
Sajtóközlemény
2021. február 19.
Heather Wilburn
Fleet Readiness Center East
TENGERÉSZGYALOGSÁG LÉGIBÁZIS CHERRY POINT, Észak-Karolina – A Fleet Readiness Center East egy fontos mérföldkövet ért el az első F-35B Lightning II repülőgép lézeres szórással történő átalakításával, és a vezetők arra számítanak, hogy az új munkaterhelés a következő években is ellátja munkával a létesítményt.
A lézeres szórási folyamat egy új, 1486 négyzetméteres létesítményben zajlik, amely két műhelyből és egy kapcsolódó, a lézergenerátornak helyet adó részből áll. A 6 millió dollárból épült létesítmény olyan lehetőséget biztosít az FRCE számára az F-35-ös repülőgépekkel kapcsolatban, amely a világon csak egyetlen másik helyszínen létezik. Az eljárás, amelyet az F-22 Raptoron és a repülőgép-alkatrészek gyártásánál már alkalmaztak, nagy energiájú lézerimpulzusokat használ az anyagok megerősítésére további fém vagy súly hozzáadása nélkül, ami a repülőgép élettartamának növekedését és a karbantartási költségek csökkenését eredményezi.
„Izgatottan várjuk, hogy ez a program elinduljon a Fleet Readiness Center Eastben, és azon dolgozzunk, hogy a tengerészgyalogság számára olyan F-35B repülőgépeket biztosítsunk, amelyek képesek teljes élettartamuk teljesítésére” – mondta Mark E. Nieto százados, az FRCE parancsnoka. „Ez a lézerszóró létesítmény stratégiai fontosságú eszköz, amely lehetővé teszi számunkra, hogy olyan támogatást nyújtsunk az F-35B számára, amely sehol máshol nem áll rendelkezésre a világon.”
Ike Rettenmair, az FRCE F-35-ös részlegének vezetője elmondta, hogy az első lézeres szórásra kijelölt F-35B-n végzett munka kora tavasszal fejeződik be. Amint ez a repülőgép elkészül, a második F-35B szorosan követi majd, és a tervek szerint a munkaterhelés röviddel ezután teljes kapacitásra emelkedik. Bár nem minden F-35B-n van szükség erre az eljárásra, sokan igen – ami egy ideig lefoglalja a lézeres szórási kapacitásunkat.
„Késő tavaszra elérjük azt a pontot, amikor már teljes kapacitással működünk” – magyarázta Matt Crisp, az F-35 közös programiroda FRCE telephelyének vezetője. „És ez az F-35B lézerszórásos módosításainak hosszú éveit jelenti. A létesítményünk teljes kapacitáson fog működni ezzel a munkával.”
Amikor egy F-35B lézerszórásos módosításra érkezik, az FRCE repülőgép-karbantartó szakemberei először szétszerelik a repülőgépet, és eltávolítják a megfelelő alkatrészeket, hogy hozzáférjenek a váz megerősítésre szoruló részeihez. A lézeres szórási eljárást kifejlesztő és végző cég vállalkozói innen folytatják a munkát.
„Felemelik a repülőgépet a levegőbe, majd a robotok átveszik az irányítást, amint a vállalkozók beprogramozzák a feladatot, amit úgy hívnak, hogy az eljárás, amikor ténylegesen lézerrel lövik a repülőgépet” – magyarázta Rettenmair.
A vállalkozó speciálisan tervezett berendezéseket telepített és aktivált a lézerszórási létesítményben, és ezzel a berendezéssel fogja kezelni a repülőgép válaszfalának és a légiszekrénynek a helyeit, nyilatkozta Brent Dane, az eljárást kifejlesztő Curtiss-Wright Surface Technologies lézertechnológiai igazgatója. Az új F-35B repülőgépekbe épített vadonatúj válaszfalak ugyanezt a kezelést kapják a vállalat kaliforniai lézerszórási üzemében, így az új F-35-ös vadászgépek már a szerelőszalagról lekerülve ugyanezt a teljesítménynövekedést és élettartam-hosszabbítást élvezhetik – tette hozzá.
A lézeres szórás során egy nagy energiájú lézersugarat lőnek a fémre, amely egy plazmafelületet hoz létre a fém felületén. Az ütközés lökéshullámot hoz létre, amely áthalad a fémen, és maradandó nyomófeszültséget okoz. Ez a tömörítés javítja a fém sérüléstűrését, fáradási élettartamát és szilárdságát, ami tartósabb terméket eredményez.
„Megerősíti az alapanyagot anélkül, hogy további anyagot kellene hozzáadnunk – ami növelné a repülőgép súlyát, és ezáltal nem jó megoldás –, vagy eltávolítanánk és kicserélnénk ezeket az alkatrészeket, ami szintén nem igazán jöhet szóba, ha a darab szerves része a repülőgép szerkezetének” – magyarázta Crisp. „Ez az eljárás jó megoldás arra, hogy megerősítsük azt, ami már be van építve.”
A végeredmény olyan repülőgép, amelyet további súly hozzáadása nélkül erősítettek meg, hiszen a további súly csökkentené a vadászgép képességeit az üzemanyag- vagy fegyverszállító kapacitásának korlátozásával. Ezért a lézeres szórási eljárás jól alkalmazható a biztonsági szempontból kritikus komponensek kezelésére katonai alkalmazásokban, mondta Dane. Nagyobb megbízhatóságot és hosszabb élettartamot biztosít, amely jelenleg nem valósítható meg a piacon elérhető bármely más felületkezeléssel.
Amint a vállalkozó befejezi a lézeres szórási eljárást, a repülőgép visszakerül az FRCE F-35-ös gyártósorára, ahol újra összeszerelik, akárcsak az összes többi repülőgépet, amely a létesítményen keresztül érkezik – magyarázta Rettenmair. Az FRCE újra összerakja a repülőgépeket, elvégzi az összes repülési tesztfunkciót, és visszaküldi őket a flottába. Rettenmair elmondta, hogy az első menet során némi rugalmasságra számít a lézeres szórási eljárás várható átfutási ideje tekintetében.
„Ez egyfajta tanulási élmény mindenki számára” – jegyezte meg.
Minden első módosításnál van egy kis ráhagyás az ütemtervben – tette hozzá Crisp. A cél az, hogy először tökéletesítsük a folyamatot, majd elkezdjük javítani a hatékonyságát.
„Amikor először végzünk módosítást – az első alkalom, hogy bárki is ilyet tesz –, akkor találunk néhány dolgot, amivel foglalkoznunk kell, vagy amit meg kell változtatnunk, frissítenünk vagy javítanunk kell” – mondta. „Aztán az idő előrehaladtával arra törekszünk, hogy ezt az ütemtervet amennyire csak tudjuk felgyorsítsuk, és még gyorsabbá tegyük a folyamatot.”
Crisp hozzátette, hogy a lézeres szórás ütemtervének optimalizálása fontos lesz, mivel az FRCE a következő néhány évben folytatja az eljárást, hogy a késések és az állapotromlás megelőzése érdekében a megerősítési eljárást olyan repülőgépek számára biztosítsák, amelyeknek azonnal szükségük van rá.
„A haditengerészet és a tengerészgyalogság szemszögéből nézve ez nagyon nagy dolog. Ez segít a tengerészgyalogság repülőgépeinek visszatérni a munkába, és a repülőgépek megkapják a tőlük elvárt teljes élettartamot” – magyarázta. „Az időzítés kritikus, de jelenleg jó úton vagyunk a cél felé, ha úgy tetszik. Az összes repülőgépet egészségessé tehetjük, amíg egészségesnek kell lenniük.”
Az F-35B flotta készültségének növelése mellett az F-35-ös program vezetői remélik, hogy az eljárás a haditengerészeti repülés más területein is hasznára válhat. A lézeres szórás több mint 20 év alatt a kereskedelmi repülés sugárhajtóműveinek alkatrészeinél történő használatról az F-22 Raptor és most az F-35 Lightning II egyéb alkatrészeire is kiterjedt. Maga a folyamat ugyanebben az időszakban jelentős fejlődésen ment keresztül a mérnöki tervezés és modellezés, a sugárszállítás és a folyamat automatizálása terén – jelentette ki Dane.
„Mérnöki fejlesztő és gyártó csapataink büszkék arra, hogy ennek az egyedülálló technológiának az előnyeit fontos alkalmazások széles körébe juttathatjuk el, különösen azokba, amelyek hozzájárulnak katonai védelmünkhöz” – tette hozzá Dane. „Várakozással tekintünk e technológia egyre szélesebb körű alkalmazása elé a kritikus katonai eszközök esetében, hogy megerősítsük nemzetünk védelmét és segítsük a hadseregünk biztonságának védelmét.”
Helyi szinten a Rettenmair és Crisp arra ösztönzi az F-35 programban, valamint más repülőgép- és alkatrészgyártó cégeknél dolgozókat, hogy keressék a lézeres szórás lehetséges felhasználási területeit.
„Sokan nem is tudják, hogy ez a technológia egyáltalán létezik, így az, hogy itt a közelben használjuk, katalizátor lehet ahhoz, hogy a lézeres szórás más felhasználási módjait is fontolóra vegyék” – mondta Rettenmair. „Ez egy nagyszerű eszköz, és remélem, hogy szélesítheti a látókörünket a létező technológiák típusát illetően.”
Crisp egyetértett abban, hogy az egyedülálló technológia exkluzív lehetőséget biztosít az FRCE számára.
„Azt hiszem, kihívás elé kell állítanunk magunknak” – mondta. „Az FRCE profitált abból, hogy a Joint Program Office leszerződött erre a technológia használatára, és segített a létesítmény üzembe helyezésében – nyilvánvalóan rengeteg munkával járt, hogy idáig eljussunk.
Most, hogy az FRCE-nél is rendelkezünk ezzel a technológiával, remélem, hogy van rá lehetőség, hogy más tevékenységek is megvizsgálják ezt a technológiát és mérlegeljék, hogy megfelelő lehet-e a programjukhoz, esetleg egy másik, már a haditengerészet- tengerészgyalogság állományában lévő eszköz élettartamának meghosszabbítására. Remélem, hogy az előttünk álló tapasztalatokat felhasználhatjuk, és a végén nem csak továbblépünk valami másra, hanem tanulhatunk a tapasztalatokból, elkötelezettséget teremthetünk, és más helyeken is alkalmazhatjuk, ahol szükség van a megoldásra.”
Crisp megjegyezte, hogy a lézeres szórási munkák amellett, hogy fejlesztési lehetőségeket kínálnak más programok számára, az F-35-ös program bővítésének kezdetét is jelenti az FRCE-nél.
„A következő néhány évben olyan növekedési igényeink vannak, amelyek túlmutatnak a mostani létesítményeken és képességeken” – mondta. „A program stabilitása és a gazdasági kilátások szempontjából nagyon jól néz ki.”
Az FRCE az F-35B Lightning II raktári szintű karbantartásának vezető helyszíne, és 2013 óta módosításokat és javításokat hajtott végre a Marine Corps rövid felszállási függőleges leszállási változatán. A létesítmény az F-35A (hagyományos fel- és leszálló) és az F-35C (hordozó) változatokkal is dolgozott.
Az FRCE Észak-Karolina legnagyobb karbantartási, javítási, nagyjavítási és műszaki szolgáltatója, több mint 4000 civil, katonai és szerződéses alkalmazottal. Éves bevétele meghaladja az 1 milliárd dollárt. A raktár az amerikai tengerészgyalogság és a haditengerészeti erők számára állít elő harci légierőt, miközben a tágabb amerikai haditengerészet, a Naval Air Systems Command és a Fleet Readiness Centers parancsnoka szerves részeként szolgál.
<< Back to News